Hoppa till innehåll på sidan

Integritets­skydds­myndigheten granskar elektroniska betallösningar

Publicerad: 6 november 2013
Myndigheten inleder granskning av hur personuppgifter hanteras i några vanliga elektroniska betallösningar i Sverige.

Allt fler köp och betalningar sker i dag elektroniskt via både datorer och mobiltelefoner. Det finns många nya aktörer som förmedlar elektroniska betalningar mellan handlare och deras kunder. De tekniska lösningarna för betalningar varierar. Vissa lösningar förutsätter att kunden laddar ner en app till sin mobiltelefon medan andra lösningar kan användas direkt i en webbläsare. I samtliga fall medför användningen av tjänsterna att kunderna delar med sig av sina personuppgifter.

- Med tanke på den snabba utvecklingen på området och att det handlar om en relativt ny företeelse är det viktigt för Integritetsskyddsmyndigheten att granska hur personuppgifter hanteras i elektroniska betallösningar som riktar sig till konsumenter, säger Ulrika Bergström som leder det projekt som Integritetsskyddsmyndigheten nu drar igång.

Inom ramen för projektet kommer myndigheten att granska de två mobilapparna Seqr och Wywallet. Dessutom kommer betalningsförmedlingstjänsten Trustly och olika betaltjänster från Klarna att granskas.

- Det vi kommer att granska är vilka uppgifter som samlas in om de som använder tjänsterna och hur dessa uppgifter används. Däremot kommer vi inte att undersöka säkerheten för själva betalningarna.

Projektet beräknas vara slutfört i mars nästa år.

För mer information kontakta
Projektledare Ulrika Bergström, tfn 08-657 61 65
Pressekreterare Per Lövgren, mobil 070-736 10 80

Senast uppdaterad: 21 april 2021
Senast uppdaterad: 21 april 2021
Sidans etiketter