meny

IMY rekryterar informationssäkerhetsansvarig

Vi är stolta över vår historia. 1973 var Sverige först i världen med en dataskyddsreglering och inrättade myndigheten Datainspektionen. Uppdraget var, då som nu, att värna skyddet av personuppgifter och medborgarnas integritet. Under 2018 förstärktes det rättsliga skyddet för den personliga integriteten genom EU:s dataskyddsförordning, GDPR. Den 1 januari 2021 bytte vi, efter regeringsbeslut, namn till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Namnbytet markerar ytterligare uppdraget att verka för att skydda medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle – tillsammans värnar vi den personliga integriteten.

IMY rekryterar informationssäkerhetsansvarig

Som Informationssäkerhetsansvarig på IMY har du det övergripande och samordnade ansvaret för myndighetens informationssäkerhetsarbete. Arbetsuppgifterna innebär såväl utveckling som förvaltning av myndighetens ledningssystem för informationssäkerhet och du arbetar både strategiskt och operativt. Ditt ansvar gäller flertalet områden inom administrativ säkerhet på myndigheten.

Arbetsuppgifter

Rollen innebär arbete med rådgivning, kravställning, granskning och utvärdering. Du arbetar med utveckling och implementering av myndighetens policys, riktlinjer och rutiner för säker informationshantering. Du ansvarar även för att rutiner för uppföljning av myndighetens informationssäkerhetsarbete etableras och genomförs samt för myndighetens kontinuitetsarbete på området. Vidare skapar du rutiner för rapportering, hantering och utvärdering av informationssäkerhetsincidenter och stöttar verksamheten i exempelvis informationsklassning, riskanalys och vid kravställning av skyddsåtgärder.

I rollen ingår även ett ansvar för att IMY:s medarbetare får kontinuerlig utbildning och information inom området samt att förändringar i arbetet med myndighetens informationssäkerhet når ut i verksamheten. En betydande del av arbetet sker projektorienterat och i nära samarbete med medarbetare inom myndighetens kärnverksamhet.

Du kommer att arbeta självständigt men i nära samarbete med myndighetens dataskyddsombud, it-ansvarig, it-säkerhetsansvarig, säkerhetsskyddsansvarig, samt våra verksjurister.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har relevant akademisk examen inom exempelvis informationssäkerhet eller systemvetenskap alternativt har motsvarande erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av liknande arbete inom området informationssäkerhet och förstår vilka krav som bör ställas för säker informationshantering.

Din förståelse för arbete med verksamhetsrisker ur ett strategiskt perspektiv är väl grundad. Du har erfarenhet av att kommunicera och samarbeta med olika intressenter.

Du har erfarenhet av att projektleda och utveckla ramverk, rutiner och policys kring informationshantering, exempelvis inom stora projekt med systemimplementation, förändringsledning eller liknande. Mycket goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift är ett krav.

God kännedom inom it och it-säkerhet i allmänhet är ett krav och kännedom om hur ett informationsflöde fungerar i en digitaliserad miljö är meriterande. Meriterande är även tidigare arbete med informationssäkerhet inom offentlig förvaltning alternativt i en organisation med komplex informationshantering samt erfarenhet av informationssäkerhetsramverk som exempelvis NIST, ISO 27000-serien eller certifieringar som CISA eller CISM.

Dina personliga egenskaper

Vi söker dig som är van att driva ärenden och processer framåt. Du är pragmatisk och har mycket god förmåga att samarbeta med andra på ett lyhört och tillmötesgående sätt. Du är samtidigt van att arbeta självständigt för att leverera din del i olika projekt. Du är ansvarstagande och arbetar effektivt mot mål även under skiftande förutsättningar. Du är noggrann och har förmågan att leverera med god kvalitet även under hög arbetsbelastning.

Du tycker om att analysera komplexa frågeställningar och att lösa dem med utgångspunkt i dess funktion i ett större system. Du har god förståelse för verksamhetens behov och ett genuint intresse för integritetsskydd.

Du är lösningsorienterad och arbetar proaktivt. Du har lätt för att sätta dig in i nya problemställningar och stimuleras av en miljö där vi prövar gällande föreställningar mot nya idéer och framtida behov. Du har förmågan att arbeta med flera olika projekt samtidigt, utan att förlora tempo eller viktiga detaljer.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten 

Tjänsten är organisatoriskt placerad på administrativa enheten. Du rapporterar till vår administrativa chef som är medlem i myndighetens ledningsgrupp. I din roll rapporterar du även funktionsfrågor direkt till IMYs generaldirektör.

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. IMY tillämpar sex månaders provanställning. Du kommer att arbeta i våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att du behöver vara svensk medborgare för att kunna erbjudas denna tjänst.

Frågor om tjänsten

För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta gärna

  • Administrativ chef Karin Malmborg, 08-657 61 29,
  • Facklig företrädare Adolf Slama, 08-657 61 12
  • Rekryteringskonsult Petra Fryxell, Poolia, 072-741 15 79
  • Rekryteringskonsult Nele Turemark, Poolia, 070-248 99 77

Hur ansöker jag?

Sista dag för ansökan är den 30 april 2021. Din ansökan registrerar du genom vårt ansökningsformulär.

Någon form av färdighetstest eller personlighetsanalys kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. När beslut om tillsättning har fattats meddelas detta här på vår webbplats under Lediga jobb.

Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.

Om IMY

IMY arbetar för att skydda medborgarnas alla personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer. Det är vi som granskar att företag, myndigheter och andra aktörer följer GDPR – dataskyddsförordningen. Vi utbildar och vägleder dem som behandlar personuppgifter. Vi påverkar även lagstiftningen.

Vi vill se en hållbar och integritetsvänlig digitalisering. Vi är övertygade om att det går att värna medborgarnas trygghet och samhällets säkerhet, utan omotiverad kartläggning och övervakning. Tillsammans med övriga dataskyddsmyndigheter i EU arbetar vi för att medborgarnas personuppgifter ska ha samma skydd i hela unionen. Vi arbetar även för att kreditupplysning och inkassoverksamhet ska bedrivas på ett korrekt sätt.

Vi erbjuder dig som medarbetare en arbetsplats som präglas av utveckling och ett öppet klimat, kompetenta och engagerade kollegor och ett erfaret, utforskande ledarskap. Vi arbetar enligt värdeorden tillsammans, tillit, tydlighet, tillgänglighet och transparens. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle, där vi tillsammans värnar den personliga integriteten.