Vänd dig till rätt instans
Tvister om betalningsskyldighet
Tvister om betalningsskyldighet, till exempel om du har beställt den vara eller tjänst som kravet gäller, om du redan har betalat eller om kravet är preskriberat är så kallade tvister i sak. Försök att lösa sådana tvister direkt med borgenären eller inkassoföretaget.
Om ni inte kan komma överens är det upp till borgenären eller inkassoföretaget att lämna in en stämningsansökan och få tvisten avgjord i tingsrätten. Vi kan inte agera ombud och har inga befogenheter att avgöra tvister i sak.
Rådgivning om skulder
På webbplatsen Hallå Konsument kan du få oberoende vägledning genom Konsumentverket. Där finns mer information om skulder och inkassofrågor.
Konsumentverket har information om kommunernas budget- och skuldrådgivare.
Om kommunernas budget- och skuldrådgivare hos Konsumentverket
Energi
Konsumenternas energimarknadsbyrå kan ge dig konsumentvägledning om el, gas eller fjärrvärme.
Elräkningar hos Energimarknadsbyrån
Bank och försäkringsbolag
Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrås kan ge dig vägledning om din fråga rör en bank eller ett försäkringsbolag.
Bankers och försäkringsbolagens indrivning hos Konsumenternas
Telefoni och Internet
Telekområdgivarna kan ge konsumentrådgivning om abonnemang för tv, telefoni och bredband.
Fordringar från teleoperatörer och internetleverantörer hos Telekområdgivarna
Bedrägerier
Kontakta polisen om du anser att du har blivit utsatt för ett bedrägeri,
Bedrägerier hos polisen
Har du fått en bluffaktura kan du läsa vår information om hur du ska agera.