Hoppa till innehåll på sidan

Jag har fått ett inkassokrav. Vad ska jag göra?

Om du anser att kravet är riktigt bör du betala skulden, inklusive ränta och inkassokostnad, inom den tid som anges i inkassokravet.

Har du inte möjlighet att betala i tid bör du kontakta den som har skickat inkassokravet och försöka komma överens om en lösning, till exempel en amorteringsplan. Det finns dock ingen skyldighet för borgenären eller inkassobolaget att gå med på en amorteringsplan.

Betalar du lite för sent är det viktigt att du hör av dig till den som har skickat inkassokravet och berättar att betalningen är på väg. Annars riskerar du att borgenären hinner gå vidare med kravet, till exempel ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogden, och att extra kostnader tillkommer för dig. Tänk på att alltid spara alla kvitton på de inbetalningar du gör!

Om du anser att kravet är felaktigt bör du bestrida kravet omedelbart eller åtminstone inom den tid som anges i inkassokravet. Kontakta då den som har skickat inkassokravet och tala om varför du anser att du inte är skyldig att betala. Det bästa är om du skriver ner dina invändningar och sparar en kopia.

Ett inkassokrav ger ingen så kallad betalningsanmärkning i kreditupplysningsbolagens register. Men om du varken betalar eller invänder mot kravet kan det leda till en betalningsanmärkning i ett senare skede.

Betalningsanmärkningar

Senast uppdaterad: 3 maj 2021
Sidans etiketter Inkasso