Har ditt konto på sociala medier plötsligt blivit inaktiverat eller avstängt? Det kan vara frustrerande att inte ha tillgång till sitt liv online. Till exempel att du inte längre kommer åt bilder eller att du inte kan svara på meddelanden. IMY kan inte återställa ett inaktiverat, avstängt eller hackat konto men vi kan ge råd om dataskyddsrättsliga frågor. I den här guiden går vi igenom vad du kan göra när du inte längre kommer åt dina sociala medier.
Vad IMY kan göra
IMY är Sveriges tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Det innebär att vi granskar att företag och organisationer följer de lagar som finns. De lagar som styr vårt uppdrag och verksamheten på IMY är främst dataskyddsförordningen (GDPR) och de dataskyddsrättsliga reglerna.
Att ditt konto på sociala medier har inaktiverats, stängts av eller att du av andra anledningar saknar tillgång till kontot rör främst din konsumenträttsliga ställning. Den här typen av frågor kan därför hamna utanför IMY:s uppdrag.
Du bör därför i första hand kontakta den sociala medieplattformens kundtjänst för att få hjälp. Det går dock att få dataskyddsrättslig hjälp och IMY kan göra vissa saker på området. Enligt dataskyddsförordningen har du nämligen ett antal rättigheter som registrerad.
Kapat eller hackat konto
Brott som exempelvis dataintrång, id-kapning och bedrägerier i samband med dataintrång faller utanför IMY:s verksamhetsområde och kan istället anmälas till Polisen, som utreder brott.
IMY kan inte få tillgång till ett hackat konto i sociala medier eller radera ett sådant konto. För att få hjälp kan du istället kontakta företaget där du har ditt konto. Till exempel Meta om det rör Facebook eller Instagram. Du hittar kontaktuppgifter längre ner på den här sidan.
Dina rättigheter – det här kan du göra
Din rätt till tillgång
Rätten till tillgång innebär att du har rätt att ta del av de personuppgifter som en personuppgiftsansvarig behandlar om dig. Du kan alltså ha rätt att få tillgång till exempelvis bilder, inlägg, meddelanden du skickat, din vänlista och liknande om de innehåller dina personuppgifter. För att utöva din rättighet behöver du skicka en begäran om tillgång.
Du har dock inte rätt att få en kopia av kommersiella uppgifter eller personuppgifter som rör andra personer eller genom en sådan begäran. Om den personuppgiftsansvariga behandlar personuppgifter som inte samlats in från dig har du även rätt till all tillgänglig information om varifrån dessa uppgifter kommer.
Observera dock att det här inte är samma sak som att få tillgång till ditt konto igen, och att det inte heller är möjligt att kräva det utifrån ett dataskyddsrättsligt perspektiv. Det kan därför vara så att du har rätt till de uppgifter som finns i ditt konto, men inte kontot som sådant.
Din rätt till radering
Du har i vissa fall rätt att vända dig till verksamheter som behandlar dina personuppgifter och be om att dina uppgifter raderas.
Utgångspunkten är att de som hanterar dina uppgifter ska radera dina personuppgifter när du har begärt det, men det finns några undantag för när uppgifterna inte ska raderas. Den som hanterar dina uppgifter kan exempelvis neka dig radering om de fortsatt behöver uppgifterna för att uppfylla en rättslig förpliktelse eller har ett berättigat intresse.
Om du saknar åtkomst till ett konto på sociala medier kan du därför ha en möjlighet att begära att den sociala medieplattformen raderar de personuppgifter som de behandlar om dig.
Dina rättigheter vid automatiskt beslutsfattande
Vissa företag kan använda algoritmer för att fatta beslut angående dig och ditt konto på sociala medier. Det kan vara effektivt för dem, men inte alltid helt tydligt eller transparent för dig som användare.
Om ditt konto har blivit avstängt och om det rör sig om ett sådant automatiskt beslut har du vissa rättigheter. Du har bland annat rätt att:
- få veta att beslutet är automatiserat
- få beslutet granskat av en riktig person
- kunna bestrida beslutet
- få meningsfull information om den logik som ligger bakom beslutet.
Tidsfrist
När du utövar dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen har den personuppgiftsansvariga en månad på sig att besvara din begäran. Tiden kan dock förlängas med ytterligare två månader om den personuppgiftsansvariga visar att det är nödvändigt. Det framgår av artikel 12.3 i dataskyddsförordningen.
Kontakta den sociala medieplattformen för att utöva dina rättigheter
För att utöva dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen behöver du i första hand vända dig till den personuppgiftsansvariga, det vill säga den sociala medieplattform som behandlar dina personuppgifter. Du kan ofta hitta en kontaktväg till företaget under rubriker som "Kontakta oss", "Anmäl" eller "Abuse".
Det är vanligt att företag har en sida med information om hur de hanterar personuppgifter. Den kan heta ”privacy policy”, ”integritetspolicy”, ”information om personuppgiftsbehandling” eller liknande. Där ska du kunna hitta information om hur du utövar dina rättigheter och olika vägar för att kontakta dem.
Kontaktformulär till några av de större sociala medierna
Klaga hos IMY
Om du har kontaktat plattformen men inte får något svar eller är missnöjd med svaret kan du skicka in ett klagomål till IMY. Du behöver då ha med följande information:
- Din ursprungliga begäran som skickades till plattformen med datum och tid. Om du har använt e-post ska till- och frånfält vara synliga.
- Om du har skickat din begäran via en webbportal och du inte har en kopia eller något annat bevis på din begäran behöver vi information om vilket datum och klockslag du skickade din begäran.
- Ifall du har fått ett svar från plattformen, vänligen bifoga svaret där datum och tid för svaret samt till- och frånfält är synliga.
- Ifall plattformen informerat dig om att de önskar förlänga svarstiden med en månad, vänligen bifoga denna notis där datum och tid är synlig.
- Om plattformen – ifall de har varit i kontakt med dig – har begärt ytterligare information från dig för att verifiera din identitet.
- All korrespondens mellan dig och plattformen i samband med den begäran som klagomålsärendet avser.
- Vilket alias eller användarnamn ditt konto har.
- Vilken e-postadress eller telefonnummer som är kopplat till ditt konto.
Se till att alla kopior av korrespondens som har skickas eller mottagits via e-post innehåller datum och tidsangivelser när de är skickade eller mottagna, och eventuella till- och frånfält.