Klaga på en felaktig behandling av dina personuppgifter
För att det som du skickar in till oss ska betraktas som ett klagomål krävs att
- det du klagar på rör en brist vid behandling av personuppgifter som omfattas av dataskyddsförordningen (GDPR) eller brottsdatalagen (BDL)
- du som klagar själv är berörd av behandlingen
- den som behandlat uppgifterna kan identifieras
- du som klagar lämnar uppgifter om vem du är
- du lämnar kontaktuppgifter så att vi kan nå dig.
Om du lämnar in ett sådant klagomål får du alltid ett svar av oss. Du är part i ärendet som inleds med anledning av ditt klagomål. Det innebär bland annat att du kan komma att få tillfälle att yttra dig över allt material som är av betydelse för ärendet innan beslut fattas i ärendet. Det innebär också att den som du klagat på kommer att kunna få del av de uppgifter du lämnar i ärendet. När vi fattat beslut i ditt ärende kommer du att få del av beslutet. Det du skickar in till oss kan bli allmän handling och begäras ut av andra parter.
Klagomål som inte är fullständiga kommer vi istället att hantera som tips, se nedan. Det gäller till exempel om du inte pekar ut en ansvarig, om klagomålet rör behandling av någon annans personuppgifter eller om du vill vara anonym.
Du ska inte använda e-tjänsten om
Du ska inte använda den här e-tjänsten om du vill:
Har du skyddade personuppgifter?
Du ska inte använda vår e-tjänst om du har skyddade personuppgifter.
Lämna in ditt klagomål via brev istället. Du kan läsa högst upp på sidan vad ett klagomål måste innehålla.
Börja med att ta kontakt med den som du tycker gör fel
Innan du lämnar in ett klagomål till oss rekommenderar vi att du tar kontakt med den som behandlar dina personuppgifter och berätta vad du tycker är fel. Det är särskilt viktigt om ditt klagomål rör dina rättigheter enligt dataskyddsreglerna, till exempel rätten till tillgång, radering eller rättelse. Om det är en verksamhet du vänder dig till kan de ha ett dataskyddsombud som du kan kontakta. Förhoppningsvis rättas felen så att du känner dig nöjd. Om du inte får någon hjälp kan du skicka in ett klagomål till oss via e-tjänsten.
Vi har en brevmall du kan använda när du ska begära radering eller att ta del av dina personuppgifter.
Använd vår e-tjänst för att lämna in ditt klagomål
För att kunna lämna ett klagomål via e-tjänsten behöver du använda någon av webbläsarna Google Chrome eller Microsoft Edge.
Det här händer med ditt klagomål
-
Vi hanterar alla klagomål
Vi tar emot och går igenom alla klagomål vi får.
-
En del klagomål leder till tillsyn
Ett klagomål kan bland annat leda till att vi skickar ett brev till den personuppgiftsansvariga med information om regler och praxis. Om vi bedömer att det är lämpligt kan vi inleda en tillsyn för att utreda klagomålet.
-
Du får svar
Du får alltid ett svar av oss, så att du vet vad vi kommit fram till. Om vi genomför en tillsyn kommer du att få en kopia på tillsynsbeslutet. Läs mer om hur vi arbetar med tillsyn.