Hoppa till innehåll på sidan
Vi guidar dig – intresseavvägning vid kamerabevakning

Kamerabevakning i kollektivtrafiken

Den här guiden hjälper er att göra en intresseavvägning innan ni börjar kamerabevaka i kollektivtrafiken. Det vill säga olika färdmedel som tunnelbana, tåg, buss, pendelbåt och liknande. Guiden gäller också områden som stationer, perronger och hållplatser.

Läs informationen om intresseavvägning som finns i steg 4 i arbetsgången för kamerabevakning innan ni läser guiden. Om ni inte genomfört steg 1–3 i arbetsgången behöver ni även göra dem först.

Bedöma om kamerabevakning är tillåten – arbetsgång i 11 steg

 

Nya krav för viss kamerabevakning från 1 april 2025

Vad är en intresseavvägning?

I intresseavvägningen bedömer ni bevakningsintresset och integritetsintresset på platsen samt väger intressena mot varandra. Om bevakningsintresset väger tyngre än integritetsintresset på platsen är bevakningen tillåten. Om integritetsintresset väger tyngre än bevakningsintresset är kamerabevakningen inte tillåten.

Bevakningsintresset är ert behov av kamerabevakning.

Integritetsintresset är enskilda personers intresse av att inte bli kamerabevakade på platsen.

Vad gäller särskilt för kamerabevakning i kollektivtrafiken?

  • Det finns ofta problem med brottslighet och olyckor i kollektivtrafiken. Därför väger bevakningsintresset generellt sett tungt, men ni behöver göra en bedömning av varje enskild plats.
  • Integritetsintresset väger tyngre ju fler som blir bevakade och ju längre tid bevakningen sker. Det är viktigt att bevakningen inte blir mer omfattande än vad som behövs.

Bedöm bevakningsintresset

Varför har ni ett behov av att kamerabevaka på platsen? Det utgör bevakningsintresset. Saker som ni särskilt ska ta hänsyn till vid bedömningen av bevakningsintresset är i korthet:
– Platsen är brottsutsatt eller är en plats där det av särskild anledning finns risk för angrepp på liv, hälsa, trygghet eller på egendom
– förebygga, förhindra eller upptäcka störningar av allmän ordning och säkerhet
– utöva kontrollverksamhet, till exempel tullverksamhet och miljökontroll
– förebygga, förhindra eller upptäcka olyckor samt
– andra jämförliga ändamål.

Ni ska värdera hur tungt ert intresse av att bevaka platsen väger. Det kan göras genom att ni bedömer om bevakningsintresset väger lätt, relativt tungt eller tungt på just denna plats. Sammanställ de omständigheter som påverkar bevakningsintresset.

Inom kollektivtrafiken finns ofta problem med brottslighet och en risk för olyckor. Det finns därför generellt sett ett tungt bevakningsintresse (prop. 2019/20:109 s. 20). Samtidigt har olika platser olika karaktär och bevakningsbehovet behöver därför inte väga lika tungt på samtliga platser inom kollektivtrafiken. Bevakningsintresset kan till exempel väga lättare på busshållplatser än i färdmedlen och på stationer och perronger.

Bedöm integritetsintresset

Vilket intresse har en enskild person av att inte bli kamerabevakad på platsen? Det utgör integritetsintresset. Kamerabevakning är en känslig typ av personuppgiftsbehandling, eftersom en stor mängd information om enskilda samlas in. Vid bedömningen av den enskildes intresse av att inte bli bevakad ska ni särskilt ta hänsyn till:
– hur bevakningen ska utföras
– om teknik som främjar skyddet av den enskildes personliga integritet ska användas
– vilket område som ska bevakas.

När ni bedömer integritetsintresset ska ni utgå från vilken typ av yta ni vill bevaka. Bedöm hur tungt integritetsintresset väger på just denna plats. Det kan göras genom att ni bedömer om integritetsintresset väger lätt, relativt tungt eller tungt. Sammanställ de omständigheter som påverkar integritetsintresset.

Faktorer som stärker integritetsintresset

Hur många personer som blir bevakade och hur länge de blir bevakade är faktorer som påverkar bedömningen av integritetsintresset i kollektivtrafiken. Integritetsintresset väger tyngre ju fler som blir bevakade och ju längre tid bevakningen sker.  

Extra integritetskänslig bevakning

Bevakning med ljudupptagning är extra integritetskänslig. Integritetsintresset väger också extra tungt i anslutning till toaletter.

Väg intressena mot varandra

Nu ska ni göra er intresseavvägning. Om bevakningsintresset väger tyngre än integritetsintresset på platsen är bevakningen tillåten. Om integritetsintresset väger tyngre än bevakningsintresset är kamerabevakningen inte tillåten. I den här delen av guiden går vi igenom hur IMY och domstolarna har gjort intresseavvägningen i beslut och domar. Dessa kan ni ta stöd i när ni gör er bedömning.  

Om förhållandena förändras kan bedömningen bli en annan, varför det finns en skyldighet för den som bevakar att kontinuerligt och regelbundet ompröva om bevakningen är tillåten.

Eftersom det inom kollektivtrafiken ofta finns problem med brottslighet och olyckor är kamerabevakning i regel tillåten i viss omfattning om syftet med bevakningen är att förhindra olyckor eller brott. Samtidigt är det viktigt att inte bevakningen blir mer omfattande än vad som behövs.

Bevakning som bara är tillåten i undantagsfall

Bevakning i kombination med ljudupptagning är ett exempel på bevakning som bara är tillåten i undantagsfall. Även bevakning i nära anslutning till toalettdörrar bör undvikas.

Bevakning som kan vara otillåten

Det är ofta inte tillåtet att kamerabevaka i andra syften än att förebygga brott eller olyckor. Att kollektivtrafiken ofta är brottsutsatt och olycksdrabbad stärker inte bevakningsintresset om syftet med bevakningen är ett annat. Ni behöver göra en noggrann bedömning om behovet av bevakningen väger tyngre än integritetsintresset i just ert fall.

Även bevakning som är ovanligt närgången kan vara otillåten, eftersom integritetsintresset generellt sett väger tyngre ju närmare kameran är placerad personerna som bevakas Det är till exempel viktigt att begränsa bevakning med kroppskameror till vad som är nödvändigt. Kameror bör inte heller placeras onödigt nära sittplatser om det finns andra alternativ.

Det finns också vissa platser där bevakningsintresset ofta inte väger tyngre än integritetsintresset, som på många busshållplatser.

Exempel på intresseavvägningar

Här är några exempel på när domstolarna och IMY bedömt bevakning i kollektivtrafiken. Besluten som nämns i exemplen hittar du under Vägledande beslut.

Tillåtet med kroppskameror för att förebygga hotfulla situationer vid biljettkontroll

Exempel

Domstolen bedömde att ljud- och bildupptagning med kroppskamera var tillåten för att förebygga hotfulla situationer i samband med biljettkontroll i SL-trafiken. Domstolen ansåg också att tekniken kunde kombineras med förinspelningsteknik som sparade ljud och bild från de föregående 60 sekunderna i samband med aktivering.

Domstolen ansåg däremot att det var otillåtet att bevaka för att kontrollera identiteten på resenären i samband med biljettkontrollen. För detta var det enligt domstolen tillräckligt att använda sig av en stillbild. (DI-2018-21487 och Kammarrätten, mål nr 1552-22)

Tillåtet att bevaka i realtid runt självkörande buss

Exempel

IMY har godtagit bevakning 10 meter ut från en självkörande buss i syfte att förebygga olyckor. IMY bedömde att både integritetsintresset och bevakningsintresset vägde relativt tungt. Enligt IMY vägde dock bevakningsintresset något tyngre för att bevakningen enbart skedde i realtid, för att personer endast träffades av bevakningen under korta stunder och för att syftet med bevakningen var att förhindra allvarliga olyckor. IMY lyfte samtidigt att teknikutvecklingen i framtiden kan göra det möjligt att framföra självkörande fordon på ett trafiksäkert sätt utan kamerabevakning där människor kan identifieras. (DI-2020-12495 och IMY-2022-12220)

Inte tillåtet att kamerabevaka för biljettkontroll

Exempel

Ett tågbolag såg behov av att kamerabevaka i syfte att kontrollera vilka passagerare som reser utan biljett. IMY bedömde att bevakningen inte var tillåten. Kamerabevakningen skulle bedrivas med vanliga bevakningskameror för att kontrollera när en passagerare satte sig på en obokad plats i tåget. Vid dessa tillfällen skulle personalen genomföra en riktad biljettkontroll. IMY bedömde att bevakningsintresset vägde lätt samtidigt som integritetsintresset vägde tungt. (DI-2021-4428)

Observera att IMY inte prövade frågor om att förebygga brott i det här ärendet, till exempel genom att bevaka vid hotfulla situationer i samband med biljettkontroll. I dessa situationer kan bevakningsintresset i många fall väga betydligt tyngre. Se exemplet på bedömning vid bevakning med kroppskameror.

 

Inte tillåtet att bevaka busshållplats vid begränsad skadegörelse

Exempel

Ett kollektivtrafikbolag såg behov av att bevaka en busshållplats för att förhindra skadegörelse. IMY bedömde att bevakningen inte var tillåten. Det hade inträffat tre fall av skadegörelse under en månads tid. IMY bedömde att det handlade om enskilda händelser och att bevakningsintresset vägde lätt. Samtidigt vägde integritetsintresset tungt, bland annat eftersom människor ur en obestämd krets kunde befinna sig på platsen under i vissa fall relativt lång tid. (DI-2019-6875)

 

Undantag gäller vid viss bevakning i kollektivtrafiken

Vid viss bevakning i kollektivtrafiken behöver ni inte genomföra och dokumentera en intresseavvägning eller ha en förteckning över er bevakning. Undantagen framgår av kamerabevakningslagen och gäller om er bevakning har till syfte att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet, utreda eller lagföra brott, förebygga, förhindra eller upptäcka störningar av allmän ordning och säkerhet eller olyckor eller begränsa verkningarna av sådana störningar eller inträffade olyckor.

Undantaget gäller bevakning på följande platser:

  • färdmedel som används i kollektivtrafik på väg, järnväg, vatten, spårväg eller i tunnelbana
  • ett stations-, terminal- eller hållplatsområde avsett för resande med kollektivtrafik på väg, järnväg, vatten, spårväg eller i tunnelbana
  • platser vid järnvägs-, spårvägs-, eller tunnelbanespår
  • flygplatsområden.

Även om er bevakning omfattas av undantagen kan det vara till stor nytta att dokumentera era bedömningar och ha en förteckning. Läs mer om detta i steg 6 och steg 8 i arbetsordningen.

Steg 6 – Dokumentera intresse­avvägningen

Steg 8 – Registrera kamera­bevakningen i er förteckning

Gränsdragning för vad som räknas som platser inom kollektivtrafiken

Det kan uppstå gränsdragningsproblem när det gäller vad som omfattas av undantaget. Vilka ytor utöver, stations- och terminalbyggnader, som ingår i ett stations- eller terminalområde får bedömas i varje enskilt fall utifrån förhållandena på platsen.

Utgångspunkten ska vara hur resenärer och andra som nyttjar platsen rimligen uppfattar området. När ett stations- eller terminalområde övergår i ett område där syftet med ytan inte längre är det kollektiva resandet har gränsen för vad som utgör ett stations- eller terminalområde passerat. Gångstråk och andra öppna ytor i anslutning till en kollektivtrafikplats bör inte alltid omfattas av undantaget för kollektivtrafik, beroende på de närmare förhållandena på platsen. (prop. 2019/20:109)

Vägledande beslut från IMY

  • Kammarrätten i Stockholms dom 2023-01-26 i mål nr 1552-22

 

Hur går vi vidare?

Om ni kommer fram till att integritetsintresset väger tyngre än bevakningsintresset är det inte tillåtet att kamerabevaka. Om ni ändå anser att ni har ett behov av att kamerabevaka kan ni försöka göra kamerabevakningen mer integritetsvänlig och sedan göra en ny intresseavvägning.

Om ni kommer fram till att bevakningsintresset väger tyngre än integritetsintresset ska ni gå vidare till steg 5 i arbetsgången, begränsa lagringstiden.

Steg 5 – Begränsa lagringstiden

 

 

 

 

Senast uppdaterad: 2 juni 2025
Sidans etiketter Kamerabevakning