IMY och AI
I mitten av mars röstade EU-parlamentet igenom AI-förordningen, som är EU:s allmänna reglering av artificiell intelligens (AI). Den 13 juni antogs förordningen som ska börja tillämpas i sin helhet i medlemsstaterna den 2 augusti 2026.
Tre särskilt viktiga frågor att lösa om AI
Vi ser att det finns tre utmärkande områden för att lyckas med ett kraftfullt införande av AI i Sverige, som både stärker konkurrenskraften och integriteten och skapar en hållbar digitaliserad framtid.
Läs vårt blogginlägg som är baserat på vår skrivelse till AI-kommissionen.
AI kommer med nya uppdrag till IMY
Vi har under en längre tid bevakat frågan om AI-förordningen och analyserat dess konsekvenser. Vi kommer att få flera nya uppdrag, till exempel som tillsynsmyndighet för AI-system som används i brottsbekämpande ändamål och i den regulatoriska sandlådan för AI. Dessutom kommer det att finnas ett stort behov av vägledning, både om dataskyddsförordningen och AI-förordningen, samt om hur de relaterar till varandra.
Läs mer i webbnyheten: AI-förordningen kommer med nya uppdrag till IMY
Det finns ännu inget besked om vilken svensk myndighet som kommer att få det övergripande ansvaret för AI-förordningen. Vi har lång vana och stor erfarenhet av att ge vägledning om juridik och komplicerad teknik. Även om AI-förordningen är ny så har AI inte varit oreglerad i dess frånvaro. GDPR, till exempel, är ett regelverk som är tillämpligt när man utvecklar och använder AI som rör personuppgifter. Det kommer att finnas ett stort behov av vägledning, då AI-förordningen och GDPR kommer att gälla parallellt.
Europeiska dataskyddsstyrelsen, EDPB, har antagit ett uttalande om dataskyddsmyndigheternas roll i förhållande till AI-förordningen.
Läs mer i pressmeddelandet: EDPB adopts statement on DPAs role in AI Act framework, EU-U.S. Data Privacy Framework FAQ and new European Data Protection Seal
Regeringsuppdrag: vägledning om generativ AI
IMY har tillsammans med Myndigheten för digital förvaltning, Digg, fått ett uppdrag från regeringen att ta fram riktlinjer och vägledning till offentlig förvaltning om hur generativ AI kan användas effektivt, säkert och etiskt. Syftet är att främja innovation och utveckling och att offentlig förvaltning i högre grad ska kunna dra nytta av generativ AI.
Läs mer i regeringens pressmeddelande: Ökad användning av generativ AI inom offentlig sektor
Regulatorisk sandlåda för att testa och utvärdera AI-system
AI-förordningen kommer att ställa krav på att det finns en regulatorisk sandlåda för AI-lösningar i varje medlemsstat. I en AI-sandlåda ska verksamheter kunna testa och utvärdera AI-system innan de tas i bruk eller släpps på marknaden. AI-sandlådan regleras i den kommande AI-förordningen.
Pilotprojekt för AI-regulatorisk sandlåda
IMY:s regulatoriska sandlåda om dataskydd
Vi arbetar sedan flera år med regulatorisk sandlåda för att ge fördjupad vägledning i dataskyddsrättsliga frågor i innovationsprojekt. Vi är den första och hittills enda myndighet i Sverige som anammat detta arbetssätt. Vårt första pilotprojekt handlade till exempel om federerad maskininlärning (decentraliserad AI) mellan två vårdgivare.
Vårt tredje innovationsprojekt handlar också om AI, men den här gången om generativ AI. Syftet är att utforska om generativ AI kan användas för att skapa effektivare handläggningsprocesser vid utlämnande av allmänna handlingar.