Som privatperson har du ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Rätten till radering – även kallad rätten att bli bortglömd – innebär att du i vissa fall kan begära att dina personuppgifter tas bort. I den här guiden går vi igenom vad som gäller vid radering av personuppgifter på webbplatser med utgivningsbevis.
Frågor om utgivningsbevis
Har du frågor om utgivningsbevis kan du vända dig till Mediemyndigheten.
Vänd dig direkt till webbplatsen i fråga
Om du har svårt att få bort personuppgifter om dig på nätet kan det kan bero på att webbplatsen har ett utgivningsbevis. För att utöva din rätt till radering måste du vända dig till den som behandlar dina personuppgifter (den personuppgiftsansvariga) och be att uppgifterna raderas.
Ett vanligt missförstånd är att man kan vända sig till IMY för att få sina personuppgifter raderade oavsett var de behandlas. Så är inte fallet.
När du begär radering ska den som behandlar dina personuppgifter återkomma till dig utan onödigt dröjsmål och senast inom en månad efter att ha fått din begäran.
Hitta kontaktuppgifter till webbplatsen
Du bör i första hand kontakta företaget eller organisationen som ansvarar för tjänsten för att utöva din rätt till radering. Ofta finns det en rubrik i stil med "Kontakta oss", "Anmäl" eller "Abuse". Det är också vanligt att företag har en sida med information om hur de hanterar personuppgifter. Den brukar heta ”privacy policy”, ”integritetspolicy”, ”information om personuppgiftsbehandling” eller liknande. Där ska du kunna hitta information om hur du kan utöva dina rättigheter gentemot dem.
Hur vet jag om en webbplats har utgivningsbevis?
Om du vill veta om en webbplats har utgivningsbevis kan du söka efter beviljade utgivningsbevis i Mediemyndighetens tillståndsregister.
Mediemyndighetens tillståndregister
IMY utreder inte klagomål om söktjänster medan samlad granskning pågår
Du har rätt att lämna in ett klagomål om en söktjänst med utgivningsbevis inte vill ta bort dina uppgifter. Men eftersom vi redan har börjat granska fyra söktjänsters behandling av personuppgifter så utreder vi inte enskilda klagomål som handlar om samma frågor.