IMY inleder granskning av Klarna
IMY har tagit emot ett antal klagomål som rör Klarnas Checkout-tjänst. Klagomålen rör hur tjänsten hämtar och fyller i personuppgifter efter att köparen endast har fyllt i någon viss personuppgift. Vissa av klagomålen kommer från svenska användare medan andra klagomål kommer från användare i Tyskland och Finland.
– Dataskyddsförordningen, GDPR, stärker enskildas rättigheter. Bland annat har enskilda rätt att lämna in klagomål till sin nationella dataskyddsmyndighet. Sedan början av 2021 har IMY ett stort fokus på att utreda klagomål från enskilda, säger Ana Maria Orellana Zamorano, som deltar i granskningen av Klarna.
IMY ställer frågor till Klarna om sammanlagt tolv klagomål för att utreda om behandlingen av personuppgifter i samband med autoifyllnad av personuppgifter i Checkout-tjänsten är förenlig med bestämmelserna i dataskyddsförordningen.
För mer information kontakta
Jurist Ana Maria Orellana Zamorano, telefon 08-515 15 434
Jurist Martin Wetzler, telefon 08-515 15 423
Presstjänst, telefon 08-515 15 415
Fler nyheter inom ämnet
-
Rätten att bli bortglömd och sökträffar till nyhetsartiklar
3 december 2025 -
IMY kommenterar kommissionens förslag om ändringar i GDPR
19 november 2025 -
Avslutad tillsyn efter att Försäkringskassan tagit AI-system ur bruk
18 november 2025 -
Förslag för att underlätta GDPR-efterlevnad önskas av EDPB
10 november 2025
Fler nyheter inom ämnet
-
Rätten att bli bortglömd och sökträffar till nyhetsartiklar
3 december 2025 -
IMY kommenterar kommissionens förslag om ändringar i GDPR
19 november 2025 -
Avslutad tillsyn efter att Försäkringskassan tagit AI-system ur bruk
18 november 2025 -
Förslag för att underlätta GDPR-efterlevnad önskas av EDPB
10 november 2025