Hoppa till innehåll på sidan

I kväll efter kl 17 genomför vi ett planerat underhåll av IMY.se.
Webbplatsen, och våra e-tjänster, kan därför vara svåra att nå en kortare stund under denna period. Besökare kan komma att se en servicesida.

IMY och AI

Sommaren 2026 blir så gott som hela AI-förordningen tillämplig. IMY kommer få flera nya uppdrag kopplat till AI.

AI-förordningen trädde i kraft den 1 augusti 2024 och den 2 augusti 2026 blir så gott som hela AI-förordningen tillämplig. Målet med förordningen är bland annat att skapa en trygg och etiskt hållbar miljö för AI-innovation, samtidigt som man skyddar medborgarnas rättigheter och friheter.

AI-förordningen

IMY föreslås få nya uppdrag av AI-förordningen

Vi har under en längre tid bevakat och analyserat AI-förordningen. Förslag om hur förordningen ska införas i Sverige presenteras i utredningen "Anpassningar till AI-förordningen Säker användning, effektiv kontroll och stöd för innovation (SOU 2025:101)". IMY förslås få flera nya uppdrag, till exempel som marknadskontrollmyndighet för AI-system som utvecklas och används för brottsbekämpande ändamål och i den regulatoriska sandlådan för AI. 

Det finns ett stort behov av vägledning, både om GDPR och AI-förordningen, samt om hur de relaterar till varandra. Även om AI-förordningen är ny så har AI inte varit oreglerad i dess frånvaro. GDPR, till exempel, är ett regelverk som är tillämpligt när man utvecklar och använder AI som rör personuppgifter. Det kommer att finnas ett stort behov av vägledning, då AI-förordningen och GDPR kommer att gälla parallellt.

Dataskyddsmyndigheternas roll 

Europeiska dataskyddsstyrelsen, EDPB, har antagit ett uttalande om de nationella dataskyddsmyndigheternas roll i förhållande till AI-förordningen.

EDPB adopts statement on DPAs role in AI Act framework, EU-U.S. Data Privacy Framework FAQ and new European Data Protection Seal (på engelska)

Regulatorisk sandlåda för att testa och utvärdera AI-system

AI-förordningen ställer krav på att det finns en regulatorisk sandlåda för AI-lösningar i varje medlemsstat. I en AI-sandlåda ska verksamheter kunna testa och utvärdera AI-system innan de tas i bruk eller släpps ut på marknaden. AI-sandlådan regleras i AI-förordningen.

Pilotprojekt för AI-regulatorisk sandlåda

IMY deltar i ett myndighetsgemensamt pilotprojekt som syftar till skapa bättre kunskap och förståelse om vad AI-förordningens regulatoriska sandlådor kommer att kräva när förordningen ska börja tillämpas.

Projektet publicerar sina insikter i delrapporter. 

Delrapport AI-regulatorisk sandlåda – en tredje iteration

IMY:s regulatoriska sandlåda om dataskydd

Vi arbetar sedan flera år med en regulatorisk sandlåda om dataskydd för att ge fördjupad vägledning i dataskyddsrättsliga frågor i innovationsprojekt. Vi är den första och hittills enda myndighet i Sverige som anammat detta arbetssätt. Flera av projekten i sandlådan handlar om AI. 

Regulatorisk sandlåda om dataskydd

AI-kommissionens färdplan för Sverige

IMY välkomnar AI-kommissionens förslag som tar sikte på att främja integritetsvänlig innovation. Förslagen är bland annat att satsa på forskning om tekniker för att stärka den personliga integriteten samt utveckla och stärk myndighetens vägledning och arbete med regulatorisk sandlåda. 

Nyhet: AI-kommissionens färdplan stärker integritetsvänlig innovation

IMY:s interna AI-strategi

IMY har antagit en intern AI-strategi vars syfte är att bidra till en effektivisering av myndighetens verksamhet. Strategin syftar till att på ett övergripande sätt redogöra för myndighetens behov, fastslå principerna för det fortsatta arbetet, fastställa en målsättning för var myndigheten bör befinna sig om två år och slutligen ange vilka effekter myndigheten bör uppnå med hjälp av AI-verktyg.

Integritetsskyddsmyndighetens AI-strategi (pdf, 87 kB)

Rättsinformation

Fördjupa dig
Senast uppdaterad: 8 oktober 2025