Hoppa till innehåll på sidan

IMY inleder granskning av Klarna

Publicerad: 16 maj 2022
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har tagit emot ett antal klagomål från bland annat Tyskland och Finland mot Klarnas Checkout-tjänst och har nu därför inlett en tillsyn av bolaget.

IMY har tagit emot ett antal klagomål som rör Klarnas Checkout-tjänst. Klagomålen rör hur tjänsten hämtar och fyller i personuppgifter efter att köparen endast har fyllt i någon viss personuppgift. Vissa av klagomålen kommer från svenska användare medan andra klagomål kommer från användare i Tyskland och Finland.

– Dataskyddsförordningen, GDPR, stärker enskildas rättigheter. Bland annat har enskilda rätt att lämna in klagomål till sin nationella dataskyddsmyndighet. Sedan början av 2021 har IMY ett stort fokus på att utreda klagomål från enskilda, säger Ana Maria Orellana Zamorano, som deltar i granskningen av Klarna.

IMY ställer frågor till Klarna om sammanlagt tolv klagomål för att utreda om behandlingen av personuppgifter i samband med autoifyllnad av personuppgifter i Checkout-tjänsten är förenlig med bestämmelserna i dataskyddsförordningen. 

För mer information kontakta

Jurist Ana Maria Orellana Zamorano, telefon 08-515 15 434
Jurist Martin Wetzler, telefon 08-515 15 423
Presstjänst, telefon 08-515 15 415

 

Senast uppdaterad: 16 maj 2022
Senast uppdaterad: 16 maj 2022
Sidans etiketter