Hoppa till innehåll på sidan

För barn och unga i samhällsvård

SOU 2023:66

Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) har granskat förslaget huvudsakligen utifrån myndighetens uppgift att arbeta för att människors grundläggande fri- och rättigheter skyddas i samband med behandling av personuppgifter.

IMY lämnar följande synpunkter.

Betänkandet innehåller en integritetsanalys och beskrivningar hur de olika behandlingarna av personuppgifter är tänkta att gå till. Integritetsanalysen som gjorts har inte enbart berört behoven av de aktuella personuppgiftsbehandlingarna, utan har också identifierat riskerna som behandlingarna innebär för de registrerades personliga integritet. Utredningen ger även förslag på väl avvägda skyddsåtgärder som behövs för att skydda de registrerades personliga integritet.

I författningsförslagets 10 § första stycke verkar det som att artikel 14 i dataskyddsförordningen har fallit bort. I det fortsatta beredningsarbetet bör det förtydligas om artikel 14 ska vara med i 10 § eller inte. I samma bestämmelse föreslår IMY att formuleringen i slutet av första stycket ”och om registreringen är frivillig eller inte.” bör utgå. Detta eftersom det kan tolkas som att registreringen är frivillig, vilket den inte föreslås att vara, jfr. även med kraven i artikel 13.2 e i dataskyddsförordningen.

Av 13 § framgår att känsliga personuppgifter inte får behandlas i registret. IMY vill emellertid uppmärksamma att om det finns uppgifter om att familjehemsföräldrarna exempelvis är av samma kön, så kan det utgöra en uppgift om sexuell läggning som är en känslig personuppgift, jfr. EU-domstolens dom i mål C-184/20. Detta behöver utredas närmare i den fortsatta beredningen. Om känsliga personuppgifter kommer att behandlas i registret behöver det utredas vilket undantag i artikel 9.2 som blir tillämpligt och vilken ytterligare nationell reglering som i så fall behövs. Detta för att skapa tydlighet och förutsebarhet för de registrerade och för de som ska tillämpa bestämmelsen, jfr skäl 41 till dataskyddsförordningen, se till exempel 3 kap. 3 § lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.

Vidare framgår det av betänkandet på sidan 595 att personuppgifter om lagöverträdelser inte är relevant att behandla dagsläget, men att det inte kan uteslutas att behov kan uppkomma i framtiden. IMY anser att om behov av att behandla personuppgifter om lagöverträdelser inte finns idag så är det tveksamt om nödvändighetsrekvisitet i artikel 6.1 c och e är uppfyllt i förevarande fall.

IMY föreslår därför att 14 § i författningsförslaget utgår och om ett behov av att behandla personuppgifter om lagöverträdelser uppstår längre fram så behöver det utredas särskilt. Det behöver också utredas vilka skyddsåtgärder som i så fall behöver vidtas för att personuppgiftsbehandlingen ska vara proportionerlig, detta särskilt eftersom personuppgifter om lagöverträdelser kräver ett starkt skydd. Om den föreslagna paragrafen ska vara kvar behöver det förtydligas vad som avses med ”regeringen medger”.

IMY noterar att det av 17 § andra stycket bland annat framgår att ”Socialstyrelsen har rätt att ladda ner uppgifter i registret vid direktåtkomst”. IMY har inte sett någon liknande formulering tidigare i samband med reglering av direktåtkomst. Formuleringen återfinns inte heller i de exempel på andra författningsregleringar som betänkandet hänvisar till. IMY:s förslag är därför att den meningen antingen utgår eller ersätts med ”Socialstyrelsen har rätt att ta del av uppgifterna i registret vid direktåtkomst enligt första stycket”.

Detta yttrande har beslutats av enhetschefen Linn Sandmark efter föredragning av juristen Caroline Freyling.

Linn Sandmark, 2024-03-21 (Det här är en elektronisk signatur)

21 mars 2024

För barn och unga i samhällsvård

SOU 2023:66

Pdf, 96 kB

Läs dokumentet (pdf, 96 kB)

Senast uppdaterad: 21 mars 2024
Sidans etiketter Dataskydd