Granskning klar av brottsbekämpande myndigheter
Integritetsskyddsmyndigheten har granskat den förteckning som brottsbekämpande myndigheter måste ha över de register och behandlingar av personuppgifter som omfattas av brottsdatalagen.
Enligt brottsdatalagen ska brottsbekämpande myndigheter ha en förteckning över de register och behandlingar av personuppgifter som omfattas av lagen. En sådan förteckning ska bland annat innehålla vilken den rättsliga grunden och syftet är för respektive register.
Integritetsskyddsmyndigheten har granskat den förteckningen hos sju brottsbekämpande myndigheter: Polismyndigheten, Kriminalvården, Kustbevakningen, Ekobrottsmyndigheten, Åklagarmyndigheten, Skatteverket och Tullverket.
- Resultatet är på det hela taget positivt. Samtidigt har det funnits vissa brister hos samtliga granskade myndigheter som lett till att vi förelagt eller rekommenderat myndigheterna att vidta åtgärder, säger Max Blidberg som är jurist på Integritetsskyddsmyndigheten.
Bristerna som konstaterats består i att uppgifter som ska framgå i förteckningen antingen saknats eller angetts på ett otydligt sätt.
- En komplett och väl utformad förteckning är viktig för den brottsbekämpande myndighetens interna arbete med att säkerställa att man följer reglerna i brottsdatalagen.
Ett av Integritetsskyddsmyndighetens uppdrag är att med hjälp av tillsyn säkerställa att brottsbekämpande myndigheter följer brottsdatalagen.
Läs sammanställningen från granskningarna
Läs beslutet mot Polismyndigheten
Läs beslutet mot Kriminalvården
Läs beslutet mot Kustbevakningen
Läs beslutet mot Ekobrottsmyndigheten
Läs beslutet mot Åklagarmyndigheten
Läs mer om hur Integritetsskyddsmyndigheten arbetar med tillsyn
För mer information kontakta
Jurist Max Blidberg, tfn 08-657 61 42
Pressansvarig Per Lövgren, tfn 08-515 15 415