Klarna, checkout-tjänst
Tillsyn enligt dataskyddsförordningen.
Status i tillsyn
-
Inledd Steg 1 av 3
-
Pågår Steg 2 av 3, Aktiv
-
Beslut Steg 3 av 3
Steg 2 av 3 i tillsynsprocessen
Pågår
Vi har inlett en tillsyn och nu pågår en granskning.
IMY har tagit emot ett antal klagomål som rör Klarnas Checkout-tjänst och har därför inlett en tillsyn av bolaget. Klagomålen rör hur tjänsten hämtar och fyller i personuppgifter efter att köparen endast har fyllt i någon viss personuppgift. Vissa av klagomålen kommer från svenska användare medan andra klagomål kommer från användare i Tyskland och Finland.
IMY ställer frågor till Klarna om sammanlagt tolv klagomål för att utreda om behandlingen av personuppgifter i samband med autoifyllnad av personuppgifter i Checkout-tjänsten är förenlig med bestämmelserna i dataskyddsförordningen.
Senast uppdaterad: 23 september 2022
Sidans etiketter
Dataskydd