Hoppa till innehåll på sidan

Under kvällen den 20 mars genomför vi ett planerat underhåll av IMY.se.
Webbplatsen, och våra e-tjänster, kan därför vara svåra att nå vissa stunder under denna kväll. Besökare kan komma att se en servicesida.

Jag har fått en betalningsanmärkning som är felaktig. Vad gör jag?

Om du anser att en uppgift som ett kreditupplysningsföretag har registrerad om dig i sitt register är oriktig eller missvisande ska du kontakta det aktuella kreditupplysningsföretaget och begära att de utreder ärendet. Företaget ska då skyndsamt utreda saken och återkomma till dig med besked om sin inställning.

Om den felaktiga eller missvisande uppgiften har hämtats från Kronofogdemyndighetens register bör du även vända dig till Kronofogdemyndighetens rättelseteam och ansöka om rättelse. Om Kronofogdemyndigheten rättar uppgiften kommer rättelsen att skickas med automatik till kreditupplysningsföretagen.

Kreditupplysning

Rättelser på Kronofogdens webbplats

Senast uppdaterad: 27 januari 2025