Telebolag måste informera bättre då kundsamtal spelas in
Integritetsskyddsmyndigheten har granskat hur Telia och Tele2 hanterar kundernas personuppgifter i samband med att bolagen spelar in samtal till sina kundtjänster.
- Det blir allt vanligare att bolag spelar in samtal till sina kundtjänster för att bland annat utvärdera och förbättra hur den egna personalen uppträder i sin kontakt med kunden, säger Malin Fredholm som lett granskningen.
Integritetsskyddsmyndigheten är dock kritisk till den information som de två bolagens kunder får om att deras samtal kan komma att spelas in.
- Det är viktigt att kunderna får tillräcklig information för att kunna ta tillvara sina rättigheter. De ska bland annat få reda på för vilket ändamål uppgifterna samlas in, hur länge de ska sparas och att de har rätt att begära information om vilka uppgifter bolagen har om dem själva.
Både Telia och Tele2 föreläggs därför att omgående antingen upphöra att spela in kundsamtal eller att informera kunderna bättre.
Läs Integritetsskyddsmyndighetens beslut mot Telia i pdf-format (pdf, 290 kB)
Läs Integritetsskyddsmyndighetens beslut mot Tele2 i pdf-format (pdf, 320 kB)
Fler nyheter inom ämnet
-
Sanktionsavgift mot kommun som inte bedömt konsekvenser innan Google Workspace infördes
30 november 2023 -
Digg och IMY publicerar vägledning om dataskydd och innovation
27 november 2023 -
Sanktionsavgift mot bolag som skickat kunduppgifter fel
8 november 2023 -
IMY yttrar sig över förslag till förändrad datalagring
30 oktober 2023
Fler nyheter inom ämnet
-
Sanktionsavgift mot kommun som inte bedömt konsekvenser innan Google Workspace infördes
30 november 2023 -
Digg och IMY publicerar vägledning om dataskydd och innovation
27 november 2023 -
Sanktionsavgift mot bolag som skickat kunduppgifter fel
8 november 2023 -
IMY yttrar sig över förslag till förändrad datalagring
30 oktober 2023